Dags att vakna!

on Wednesday, April 6, 2011
När jag växte upp så solade alla. Jag ville inte vara sämre utan pressade i solen med det resultatet att jag såklart brände mig X antal gånger. Sen jag blev vuxen och mamma så har jag aldrig legat och pressat, dels för att jag inte vill bränna mig och dels för att jag inte har tålamodet att bara ligga, sitta och inte göra nånting. Således är jag alltid kritvit, och har alltid fått kommentarer om det. Men det är det värt känner jag nu när man hör om hur skadlig solens uvstrålar är, och att på västkusten finns flest människor med hudcancer. Nu plockas ju solarier bort från gym vilket jag tycker är bra. Ett gym ska stå för hälsa, och det är inte hälsosamt att ligga i solariet. Att se muskelknuttar som tillbringar en massa tid på att bygga upp kroppen, samtidigt är så bruna att man undrar hur många timmar dom legat i solariet, är bara tragiskt. Nu står det i Aftonbladet om ozonskiktet och hur farligt det är för oss i Skandinavien att sola nu, speciellt på våren. Visst, vi är vana att läsa om hur farligt det är att sola att man knappt reagerar längre. Men kanske det är dags att folk vaknar upp. Kanske det faktiskt blir just du, eller jag, som kommer att råka ut för hudcancer i framtiden? Jag har iallafall bestämt mig för många år sedan att inte själv bidra till att det blir så. Så jag pressar inte nu heller. Jo, jag sitter ofta i solen och läser, men har på mig solkräm med hög solskyddsfaktor Ta vara på er nu under våren och sommaren! Det tänker jag göra! Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment