Pojken och hunden.

on Tuesday, October 9, 2012
Händelsen med den 6-åriga pojken som blev attackerad av en rottweiler i Brunnsparken har väl inte undgått någon.
Iallafall inte om man bor i Göteborg.



När jag såg klippet första gången så blev jag ledsen och upprörd. Pojkens skrik på hjälp skär in i hjärtat.
Sen tittade jag på det igen för att se ägaren.
En gång till.
"Ägaren" är otroligt passiv, alldeles för passiv för att ha en sån hund.
Jag lägger ochså märke till att han är ganska tafatt mot hunden när han går iväg från olycksplatsen.
Då insåg jag att det där kan ju omöjligtvis vara ägaren och det visade sig vara rätt.
Hunden tillhörde en 20-årig kvinna som senare ringde polisen själv, vilket är helt rätt gjort.
Killen som ansvarade för hunden när de befann sig i Brunnsparken gjorde ju helt fel som bara gick därifrån, han borde ha inväntat polis.
Jag kan fatta att han var chockad, men ändå..

Skyldigheter som hundägare


"Lagen om tillstånd över hund och katt slår fast att en hundägare är skyldig att ha kontroll på sin hund så att den inte orsakar skada eller avsevärd olägenhet. Annars kan myndigheten till exempel förelägga att hunden måste ha munkorg. Ägaren kan också få djurförbud, ytterst kan polismyndigheten omhänderta hunden och placera om den eller avliva den."

Vad som gäller i detta fallet då det inte var ägaren som hade hunden när detta inträffade vet jag inte, men ansvaret bör väl rimligtvis ändå ligga på ägaren.
Jag hoppas nu att folk får upp ögonen för hur viktigt det är att ha koll på sin hund, att vara väldigt noga med vem som man lämnar över ansvaret till när man själv inte har möjlighet.
En mycket tragisk och tråkig händelse där det är synd om alla inblandade!

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment