En gul hund eller vadå?

on Wednesday, October 10, 2012

Första gången jag hörde om gulahund var hemma hos en kompis som berättade vad det var och jag tyckte att det var en jättebra grej.
Sen glömde jag av det.
Men nu var jag inne och läste om det och tycker att detta måste spridas!

Om en hund har en gul scarf, en gul rosett på kopplet eller nånting gult överhuvudtaget i halsband/koppel så betyder det att man ska hålla avstånd till den hunden.
Det gäller både andra hundar OCH människor.

Att man vill att andra ska hålla avstånd kan bero på många olika saker.
Det kan bero på sjukdom, hunden kanske är en omplaceringshund och är rädd, det kan vara en servicehund under utbildning osv.
Anledningarna kan vara många och det spelar ingen roll vad det beror på.
Det viktiga är att visa rspekt och faktiskt hålla det där avståndet.

Jag tror att vetskapen om detta inte är särskilt känd ännu, många har nog aldrig hört talas om det.
Så om vi hjälps åt att sprida detta, ju snabbare får vi en bättre förståelse för hundar som inte klarar av att man inte håller avstånd.

Ett mycket bra och enkelt initiativ som finns i flera olika länder!

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment