Blir riktigt upprörd!

on Thursday, October 4, 2012


Jag tittade på Debatt igår där dom bla. diskuterade Anders Öfvergårds program "Nybyggarna".

Anders och hans team hjälper hemlösa att bygga sina egna hem på "Bastas" mark.
Basta kommer att efter produktionen att ta över så att de boende har fortsatt stöd.


Vad Basta är kan du läsa om här.

Faktums chefredaktör Aaron Israelsson var med och menade på att detta var en mycket dålig idé och att Anders är alldeles för hård mot dom hemlösa.
Att det är fruktansvärt att man tvingar dom att snickra när vissa kanske inte ens gillar verktyg.
Han menade på att det sänker deras självkänsla om de misslyckas med ett uppdrag.

Jag tycker att han missar hela poängen.
För Anders påpekar hela tiden att om man gör fel så gör det ingenting, det finns material och tid för att göra om det.
Och när dom lyckas vad händer då?
Jo, självförtroendet skjuter i höjden och personen blir ju just en person, en som alla andra!

Aaron är säkert en jättebra chefredaktör, men när det gäller missbrukare och hela den problematiken så har han nog bara teoretisk kunskap, och med det kommer man inte så himla långt när det väl gäller.

Kanal 5 gör profit på hemlösa skanderades det också.
Alla gör pengar på nåt.
Det gör även Aaron Israelsson.
Hade inte dom hemlösa stått och sålt Faktum så hade Aaron inte haft sin lön.
Sen vem det är soom betalar ut den är skit samma, för fortfarande så hade han inte haft sitt jobb om det inte fanns hemlösa.

Anders Öfvergårds hjärta är med i projektet och jag tror att det är det som skiljer detta projekt mot andra projekt.
"Man exploaterar människor som redan är utsatta".
Ja, men det är frivilligt.
Man måste inte vara med om man inte vill.
Jag tycker att Faktumförsäljarna är grymt exploaterade.
Så många gånger som människor bara ignorerar att dom finns, att dom står där.
Andra som öppet visar sitt förakt, för det är så verkligheten ser ut.
Kanske Aaron skulle gå ut på gatorna och göra lite research?

Jag tycker iallafall att Anders Öfvergårds insats i detta programmet (och resten av byggteamets insats) är beundrandsvärd.
Och programmet skapar debatt och problemet höjs upp till ytan så att folk fattar att det inte är okej att blunda längre.
Jag har upplevt både missbruk och hemlöshet på alldeles för nära håll och jag fattar precis vad det är Anders vill göra och jag beundrar honom för det.

Aaron menade på att det var fel att kräva nolltolerans av någon som har missbrukat i 20 år.
Men va?
Ska dom kunna lägga av och vända på nästa blad i sitt liv så måste det ju vara nolltolerans, annars har missbrukaren ingen chans.
Sen kan man bara förvänta sig att dom tar sig återfall, men då är det bara att resa sig upp och borsta av sig och hoppa på det igen.

Blir så himla upprörd bara jag tänker på debatt igår.
Anders GÖR iallafall något, skit samma om vissa tycker att det är helt fel sätt.
Frågan är ju vad dom själva gör,
eller sitter dom bara på sina häckar och gnäller?

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment