Testar reflexskärm.

on Monday, April 23, 2012
Idag ville jag testa att fota med reflex.
Eftersom att jag inte har någon reflex så fick jag använda ett stort vitt ark 1x1m i kartong.

Modell hade jag inte heller utan fick använda mig själv.
(tack för trådutlösare)
Inte alls det ultimata eller ens tillfredsställande då jag inte kunde köra med manuell fokusering vilket jag helst hade gjort.


 På första bilden använder jag ingen skärm.
Man kan se att kontrasterna mellan ljust och mörkt blir ganska så skarpt.
Dagsljuset i fönstret på vänster sida reflekteras i ansiktet lite kallt.

Inte riktigt trevligt för ögonen då bilden ger ett lite hårt intryck.


I andra bilden där jag använder skärm för att reflektera ljuset så att det kommer från båda sidor.
Kontrasten mellan ljust och mörkt i bilden är jämnare, ansiktet blir mjukare och behagligare att se på.
(iallafall när det gäller ljuset, motivet kan jag ju inte göra så mycket åt)
Efter att ha testat detta så förstår jag ju att det kan vara bra med en reflexskärm.
Kan ju tänka mig att beställa en här.

Visst kan man absolut ha en sån kartong som jag körde med här, och det kommer jag nog att fortsätta med också.
Men om jag ska ha med en ut eller bort till något annat ställe så är nog en köpt att föredra då dom är ihopfällbara.

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment