HBTQ 2012

on Tuesday, April 3, 2012
Funderar på HBTQ-festivalen som kommer att gå av stapeln den 30 Maj 2012 i Göteborg.
(HBTQ=Homosexuella, Bisexuella, Transsexuella och Queer)

Kollade upp regnbågsflaggan, varför den ser ut som den gör och vad färgerna står för.


Från början bestog flaggan av 8 färger.
Då ingick rosa och turkost också.
Den rosa plockades bort pga att den var svår att trycka på tyg, och sedan plockades den turkosa bort för att det skulle vara ett jämnt antal färger.
Rosa och turkost har på senare tid börjat plockas in i regnbågsflaggan igen.

  1. rosa - sexualitet
  2. röd - liv
  3. orange - helande
  4. gul - solen
  5. grön - naturen
  6. turkos - magi
  7. blå - konsten
  8. lila - anden
Varför funderar jag på HBTQ-festivalen då?
Jag är en heterosexuell kvinna ut i fingerspetsarna så varför bryr jag mig alls?

HBTQ-festivalen står för så mycket mer än det uppenbara.
Jag är med och tittar på regnbågsfestivalen för att jag vill vara med och visa att jag accepterar alla människor.
Jag tror (eller tror och tror, det vet man ju) att det finns ett otroligt stort lidande bland människor som har en annan sexuell läggning än vad som anses vara "normalt" och det tycker jag är fruktansvärt!
Vem är jag att döma någon annan? Vem är du att döma?
Varför ska vissa människor behöva leva i ett utanförskap bara för att andra är osäkra på sin egna sexuella läggning?

Att beskåda paraden är också en händelse som gör mig otroligt glad!
För just i den stunden så glittar Avenyn!

Årets tema på festivalen är:



"Sätt färg på Göteborg och skapa en öppnare stad"

Kanonbra Tema!
Det är en stad jag vill leva i,
där vi accepterar och hyllar varandras olikheter istället för att förskjuta!

Som sagt, jag stöttar, vad gör du?

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment