Min stadsdel, Majorna-Linné.

on Wednesday, April 18, 2012
I höstas var jag med min dotter på ett möte angående dagisplatser i Majorna-Linné.
Orsaken var den stora bristen på platser och det stora antalet barn.
En fråga som någon förälder ställde då var om de som har hand om detta inte har någon framförhållning alls eftersom att de verkade ha blivit helt tagna på sängen av att så många barn inte fick plats på befintliga dagisplatser.

Mitt barnbarn fick till slut en plats och jag har inte riktigt koll på hur det är nu.
Det enda jag ser är att det byggs tillfälliga daghem/förskolor för att bemöta det stora behovet.

(byggt av baracker som antagligen inte alls känns trevligt vare sig för barnen med föräldrar, men inte heller för oss andra som bor i området)

Men det är en "Quick Fix" så att säga. Man kan ju undra hur de tänker lösa det senare om behovet inte minskas.

I förra veckan meddelades Majorna-Linnés budget.
Ett underskott på 19 miljoner kronor..!
Vad kommer att bli lidande pga. detta underskott?
Kultur och fritidssektorn kan få ta en stor del av denna smäll.

Vad innebär detta?
Inte vet jag, men kanske ett bibliotek får läggas ner trots ett ökat besökarantal.
Stadsbiblioteket har ju stängt till 2014 för renovering, då ökar ju trycket på alla andra bibliotek.
Sen får 70.000 besökare får då samsas om ett (1) bibliotek!


På lördag invigs Stenhuset i Majorna.
Ett kultur-fritidshus för unga.
Där samsas fritidsgård tillsammans med replokaler.
Det ska bli målarateljé och datorsal för skapande.
Det finns konsert och utställningshall.


Som sagt, invigningen är på lördag.
(läs om det här)

Den andra (2) Maj ska det beslutas om det får vara kvar.....
Vad ska man säga?
Ska man skratta eller gråta?
(läs här)

Jag älskar stadsdelen jag bor i men har nu börjat fundera på om stadsdelnämnden (eller vilka det nu är som planerar för stadsdelen) är helt inkompetenta som inte kan ha någon som helst framförhållning.

Kanske dags för en rensning bland personalen där, det borde väl spara in lite pengar?

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment