Det hjälper att gå på kurs!

on Tuesday, April 17, 2012
När man håller på att fotografera så kan man ibland verkligen tvivla på om man utvecklas eller inte.
Tvivla på om man verkligen lär sig nåt på kurser eller när man läser böcker/tidningar/webben.
Fastnar det verkligen nåt?

Idag fotograferade jag en liten charmig vovve som jag hade fotograferat redan i September 2011 när jag inte hade gått nån kurs och bara fotade och tyckte att alla bilder blev bra.
Kvalitetsmässigt blev dom ju det jämfört med lilla kompaktkameran jag körde med innan, men nu kan jag verkligen se skillnad på hur jag fotograferar.

Först två bilder på vovven från September:



Och för att jämföra, två foton från idag:



Fotona är tagna på samma plats med samma hund, samma kamera och samma objektiv (Nikon D3100, AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6G), men det är också det enda som är likadant.

Här kan jag själv se att det fastnar iallafall nånting.
Skillnaden är för mig ganska stor.

Nu har jag lärt mig att tänka på komposition och framförallt på ljuset.
Om nåt halvår, ett år ska jag göra en jämförelse igen.
Det är roligt att se att man blir bättre!

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment