Dispyt med tysk tant!

on Sunday, April 1, 2012
Igår begav jag mig till Friidrottens hus vid Frölunda Borg, Slottskogsvallen.
Där var det "stans största prylmarknad".

Tog med mig kameran såklart för att fota vad som fanns där.
Sen inträffade en liten incident, om det kan du läsa längst ner.











Dom som hade sakerna som jag fotade blev glada för att just deras saker blev uppmärksammade.

Sen kom jag till ett bord där jag såg denna roliga väskan gjord på två LP-skivor.
Undrade om det verkligen fanns någon som överhuvudtaget skulle köpa den, och skulle någon verkligen ge 100kr?

Fotade den iallafall för att jag tyckte att den var både ful o kul.
Då rusar kärringen damen som var säljaren vid det bordet och säger aggressivt med tysk brytning:
- Vad fotade du för något? Är vi med på bilden?
_ Nej, svarade jag vänligt och log. Jag har absolut inte fotat dig, utan jag tog kort på den här roliga väskan.
Hon stirrade bara så jag nickade och gick vidare.
(Jag kan tillägga att det fanns inga skyltar vare sig utanför lokalen eller inne i den om fotoförbud)

Fortsatte titta vid andra bord och rätt vad det är så dyker kärringen damen upp "in my face".
- Jag är journalist (sure), säger hon fortfarande med stark tysk brytning, och jag gör så att när jag ska fotografera människor så frågar jag om lov först!

Jag drog ett djupt andetag och tittade henne djupt in i ögonen och replikerade snabbt:
- Ja, det gör jag med. När jag fotar människor vilket inte är fallet här.
Kärringen Damen stirrade stint på mig och man riktigt såg hur hon var ute och trampade vatten och inte alls kände till vad som egentligen gäller.
Hon vände på klacken och rusade iväg till arrangörerna (GP) för att "ange" mig.

Något hon inte fick gehör för tydligen, för jag såg henne sen lomma tillbaka till sitt bord för att sälja sina "dyrbarheter".

Till denna damen skulle jag bara vilja säga:
- Bemöt folk på ett trevligt sätt istället så får du en helt annan respons.
Jag vet inte varför du fick dig ett frispel, men befinner du dig på ställen där det är tillåtet att fotografera så får du nog ta med i beräkningen att du faktiskt kan hamna på ett foto.

Och det löjliga är detta:
Jag har inga problem med att respektera vad andra människor säger eller tycker och hade du bett mig så hade jag utan problem plockat bort fotot på din roliga skitfula väska!

Men nu lägger jag ut den här istället. :)


Jag fyndade såklart nånting på marknaden.
Det kommer i ett senare inlägg.

Carpe Diem!

Tänkte att det kan vara intressant att veta vad man får eller inte får när det gäller fotografering så här kommer en fingervisning:

0 comments:

Post a Comment