Rättvist satta betyg? BS!

on Sunday, November 13, 2011
Jag vet inte hur många gånger som jag sagt till mina barn att: 
"Tänk på hur du är mot dina lärare. 
Det dom tycker om dig syns i betygen."
Kontentan var att det hjälper inte att man är duktig, man måste hela tiden tänka på sitt uppförande och inte visa att man kanske inte alltid gillar en lärare.
(nu har jag haft sån tur att mina barn både varit duktiga och trevliga så dom har kommit långt i sina utbildningar, men alla har inte sån tur)


Saken har även dykt upp i diskussioner med just lärare som hävdat bestämt att så är inte fallet, dom är professionella på sitt arbete och väger absolut inte in personligt tyckande i betygen.

Pffft, har jag tyckt om det.
Och nu har en undersökning gjorts..
Vad hände då? 
Nationella prov rättades om av oberoende lärare och då sjönk betygen från MVG till VG, G och till och med ner till IG!
De fanns även betyg som höjdes.

För mig säger detta att om du fjäskar men inte har god kunskap så kan du få bra betyg, samtidigt som det inte hjälper att vara duktig om du inte samtidigt är övertrevlig mot läraren.

Så säg inte till mig att åsikter inte vägs in, för det är ju verkligen motbevisat nu, eller hur!?

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment