Kyrkan har fel!

on Friday, November 4, 2011
På dom lokala nyheterna på tv 4 har jag hela mrgonen/förmiddagen hört det pratas om gravstenar.

På Svenska kyrkans hemsida står att läsa:

Nedlagda gravstenar i Göteborg



Det händer att gravstenar släpper i gjutning och dubbning och därigenom blir instabila. Dåligt förankrade gravstenar är säkerhetsrisker för både besökare och för personal på kyrkogården. Vi genomför både kontinuerliga och årliga kontroller för att minimera riskerna med instabila gravstenar. Om vi upptäcker ostadiga eller kraftigt lutande stenar lägger vi ned dem och sätter upp en skylt riktad till gravrättsinnehavaren - allt för att undvika olyckor.


Gravstenar och gravramar ägs av gravrättsinnehavaren, som har ansvaret för att gravanordningarna är monterade på ett säkert sätt.


Om din gravsten blivit nedlagd ber vi dig vänligen snarast ta kontakt med: XXXXXXX

Jag tänder på alla åtta både när jag hör nyheterna och när jag läser detta.
Jag hoppas verkligen inte att mina nära o käras gravstenar ligger ner imorgon när jag tar mig till kyrkogården.
För jag blir jättearg när jag hör att om stenen lagts ner så är det gravrättsinnehavarens skyldighet att ombesörja att stenen hamnar på plats igen. Detta kan kosta x antal tusenlappar.

Jag blir så ARG!
Inte nog med att man ska betala begravningar, stenar, graveringar PLUS att man betalar kyrkoskatt i hela sitt liv, då ska man behöva betala ännu mer om stenen blir lös.
Ok, gravrättsinnehavaren kanske äger gravstenen och granramen så är det väl kyrkan som äger marken?
Då är det väl upp till markägarna att se till att våra stenar står stadigt!?

Nej....om våra stenar ligger ner så tänker jag starta insamling utanför kyrkan innan, under och efter gudstjänsterna för detta är ju tokfel!!
Vad tycker du?

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment