Fotografera i olika ljus.

on Thursday, May 3, 2012
På fotokursen pratade vi snabbt om olika ljus igår.
Vi hann inte med så mycket, men kastades ut för att fota med mot, med och sidoljus.

Inte helt lätt eftersom att vi inte pratade nåt innan, utan skulle testa oss fram.
Och eftersom att det var precis innan vi skulle avsluta så har vi inte heller hunnit prata om det efteråt.
Men det blir väl i nästa vecka.


Undrade vad sjutton jag skulle fota för något.
Ett ansikte hade jag föredragit, men det fick bli ett träd helt enkelt.

Medljus (solen i ryggen på fotografen)

Motljus

Sidoljus
Detta var ju väldigt simpelt men grundtanken är ju rätt.
Nu gäller det bara att ta kameran över axeln och ge sig ut och testa, testa, testa.
Lärde jag mig nåt på dom här fem minutrarna?

Ja, när man fotar i sidoljus så framstår detaljer och annat på ett tydligare sätt.
I motljus kan man få dramatiska effekter då motivet blir mörkt.

Men det jag framförallt lärde mig var att när man fotar i medljus så får man hålla koll på sin egen skugga, för den är väldigt lätt att få med i bild!

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment