Rökförbud och rökfritt.

on Thursday, March 15, 2012



Idag skriver alla tidningar om detta med rökning och om att regeringen ska utreda huruvida rökning ska förbjudas på fler ställen, i synnerhet där barn vistas.

I DN skriver dom att enligt amerikanska statistiker och analytiker från den amerikanska finansiella koncernen CitiGroup så kommer det inte att finnas en rökare i sikte år 2028 i Sverige.

Åsa Lundquist, utredare på Folkhälsoinstitutet och projektledare för det nationella tobaksuppdraget tvivlar på att sverige någonsin ska bli kvitt röken.
Enligt Åsa så är det mest lågutbildade och folk med funktionshinder som röker.
Är det verkligen så?

Vad tycker jag om detta?
För min del så gör det absolut ingenting om rökförbud införs på vissa ställen.
Tex på balkonger.
För är det nåt jag avskyr så är det att sitta på min balkong där jag bor och har mitt hem, och helt plötsligt behöva andas in en massa rök bara för att grannen blivit röksugen helt plötsligt.

Annars skiter jag nog i vilket faktiskt.
Jag röker inte själv (längre), men jag har flera vänner som röker.
Det stör mig inte att dom röker, vill jag inte få i mig rök passivt så kan jag flytta på mig.

För rökningen kommer inte att försvinna hur mycket olika analytiker osv spår att det ska bli så.
Jag tror att vi kan komma långt med sunt förnuft och respekt snarare än förbud.

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment