Minikryssning och inga öroproppar!

on Sunday, January 22, 2012
I torsdags styrde jag stegen mot Stenas Tysklandsterminal för att gå ombord på Stena Germanica.

Det har blivit några resor till Kiel genom åren. Första resan gjorde jag i nionde klass då vi skulle på klassresa till Lübeck.
Jag jämförde hur hytten såg ut nu jämfört med den där första resan för så många år sedan.

Och kunde ju konstatera att det är tur att saker och ting förändras.

Då -83 hade jag och en kompis en tvåbäddshytt med bäddarna fast förankrade i väggen. Det fanns en papperskorg också, sen var toalett och dusch ute i korridoren.

Det ska då jämföras med hytten jag (vi) hade i helgen.
Fortfarande våningsbädd, men man kan ju fälla upp översta sängen mot väggen för att få mer utrymme.
Litet "sminkbord" med spegel och pall, en liten sittplats i ena hörnet, dusch och toalett och platt-tv.

Så utvecklingen har gått framåt på snart 30 år. Men tycker väl att man borde kunna ha tillgång till internet från hytten.
Man måste gå till plan sju för att koppla upp sig, hytten låg på plan åtta.

Men det kanske kommer om ytterligare 30 år.

Var nyfiken på hur fartyget såg ut, vilka butiker som skulle finnas, pubar, barer osv. Germanica är ju ca. 100 meter längre än tex. danmarksbåtarna.
Det fanns en liten butik (med betoning på liten) två restauranger, varav den ena bara var öppen, två barer.
Några spelmaskiner med jättetrista spel som gjorde att man inte ens ville spela.
Jag som trodde att eftersom att båten är så mycket större nu så skulle man kanske kunna jämföra med fartygslinjen på DFDS som gick mellan Göteborg-Newcastle förr innan den linjen lades ner.
Där fanns det mysiga små pubar, restauranger, dans, underhållning, bio mm.
Men det kunde inte vara mer fel att jämföra de här två båtarna. Germanica VS Princess of Scandinavia.
Där förlorar Germanica hur stort som helst!


Kanske man skulle tipsa Stena Lines styrande att man ska satsa mer på att underhålla gästerna ombord.
För på denna resan var det noll underhållning. Det enda man kan göra är att äta och/eller dricka alkohol.

Vilket jag för övrigt fick känna på i form av överförfriskade medelålders värmlänningar i hytten bredvid.
Dom kom till hytten gapandes och skrikande runt 02.00. Sen var det bråk och skrik oc någon som blev antingen slagen eller ramlade ur översta sängen ända fram tills det var dags att gå upp och äta frukost.
Gick till butiken på båten för att köpa öronproppar till nästa natt eftersom att den första natten bara bjöd på två timmars sömn.
Då visade det sig att butiken på båten säljer inte öronproppar...!
Köpte dock i Kiel sen, men för mig är det helt sanslöst att dom inte säljer det på båten faktiskt. Eller så borde dom tillmötesgå alla sina gäster genom att ha det liggande på hytterna.


Personalen däremot ska ha toppbetyg, för dom var alla mycket trevliga och serviceminded.

Jag tog denna resan för att vila upp mig lite, så det passade mig perfekt att det var en lugn resa. Men om det skulle ha varit min första resa så skulle jag verkligen ha blivit ledsen. För tysklandsbåten verkar ha blivit ett transportfartyg och inte ett passagerarfartyg, och det är ju ganska trist.



Så nu får det allt dröja innan jag åker till Kiel med Stena Line igen.
Kommer nog istället att åka till andra städer för att ta båta till helt andra länder nästa gång.


Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment