Vad gör journalisterna på GP?

on Sunday, July 1, 2012
(Bild från aftonbladet.se)
Varje morgon läser jag dagstidningarna på nätet.

Läste i GP om Klara Zimmergren som ska vara med som sommarpratare i "Sommar i P1".
I GP står det att Klara tar upp detta med att alla tycker att "Barn ska man ju ha".
- Har du barn? Är en vanlig fråga som det förväntas att man svarar ja på.

Jag funderade på det där efter jag läste det igår.
Känner själv folk som inte har barn trots att dom passerat både 40 och 50 år.
Sen om det är självvalt har jag ingen aning om, har aldrig frågat för jag tycker inte att det är relevant.

Följande står i GP:s artikel:
"I sitt sommarprogram bestämmer sig Klara Zimmergren för att besvara den där allmängiltiga frågan. För nej, hon har inte barn."

Blev därför lite förvånad idag när jag läser i aftonbladet.se att Klara och hennes man Lasse adopterade en liten pojke förra året.
Och att detta tar hon upp och pratar om i "Sommar i P1".

Hur dåliga journalister har dom på GP?
Gör dom ingen riktig research innan dom skriver en artikel?
Kan ju tycka att den som skrivit den absolut inte har gjort sitt jobb ordentligt.
Eller så kanske någon får förklara för
Elin Grelsson (som skrivit artikeln) att man faktiskt är förälder även när man har adopterat!
(ett tips är att dom läser artiklar i aftonbladet först så att dom får riktiga uppgifter från början)


Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment