Pantrarna i Biskopsgården.

on Sunday, July 15, 2012


Läser en artikel om Biskopsgården i gt.se

Är själv uppväxt där och det är där jag har mina rötter.
Flyttade dit när jag var två år och flyttade därifrån när jag var
26-27år.

Orsaken till att jag så gärna ville flytta var för att hela Biskopsgården hade förändrats.
Det är svårt att förklara vad som hade förändrats, men klimatet kändes hårdare och tryggheten var svår att hitta.

Genom åren har jag ibland åkt dit, men är alltid lika glad när jag åker därifrån.
För mig är Biskopsgården bara en tanke, en känsla från svunna tider.
Och även om husen står kvar (med omgjorda fasader) så är det inte mycket som är sig likt.

Nu läser jag om Biskopsgården i artikeln.
Blir upplyst om Pantrarna, en organisation som består av folk från förorter, företrädesvis från Biskopsgården.

"Det rör sig om individer som fått nog av nedskärningar i den gemensamt finansierade offentliga sektorn som har gått ihop för att agera tillsammans, göra sina röster hörda och kräva att tas på allvar.
Medlemmarna blev snabbt införstådda med att politiker av ren, god vilja inte kommer att bistå med social service eller ta hand om Biskopsgårdens framtid – ungdomarna. Annars hade vi istället för nedskärningar sett upprustning. Pantrarna förstår att press måste komma underifrån, från de bosatta i området."

( - Kopierat från Pantrarnas Hemsida, som du hittar här. )

Nu har inte jag tillräckligt med kunskap om Pantrarna och deras arbete för att göra ett uttalande kanske.
Men jag tycker via det jag hittills har läst att det är kanonbra att dom finns!
Att dom sätter krav på politiker så att det kan bli samhällsförändringar.
Det som slår mig är att dom enda som visat missnöje som jag har hört talas om är dom ungdomar/unga vuxna som tar tillfället i akt att rasera, att sätta eld på bilar, att förstöra.

Men organisationen Pantrarna som verkar göra ett toppenjobb, dom har jag inte alls hört talas om.

Medias fel?
Jag får bara läsa om dom som raserar och förstör.
Är det detta som tidningarna tror att jag som läsare vill bli informerad om?

Då kan jag upplysa alla journalister att det är precis det jag inte vill.
Visst vill jag veta vad som händer, men jag vill att det positiva, det som kan förändra samhället till det bättre ska överskugga allt annat!

Att gt.se nu har skrivit en liten, liten notis om pantrarna är ju en bra sak.
Men trots det en droppe i havet.
Jag håller tummarna för att gt kanske kan gå i bräschen för denna sak.


Bygg fritidsgårdar i förorterna!
Låt barn och ungdomar få en plats som dom kan kalla för sin egen och som dom kan känna stolthet inför.

Så länge det inte finns nånting att vara stolt över så finns det heller inget att vara varsam om.
Jag är helt övertygad om att man vårdar son stadsdel om man är stolt över den!

Och till Pantrarna vill jag bara säga:
- Keep up the good work!
Det gladde en gammal Biskopsgårdare att det finns folk som kämpar!
På min tid var det bara nedskärningar som gällde, nu är det dags att rusta upp och gå framåt!

Jag hoppas att jag med detta lilla, lilla inlägg öppnade ögonen för några till, så att vi blir mer upplysta om dom som kämpar.
För sig själva, sina barn och medmänniskor!
Tack!

"Du kan flytta individen från Biskopsgården, men du kan aldrig flytta Biskopsgården från individen!"

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment