Kan bli av med sin hund.

on Thursday, December 1, 2011
Bild från aftonbladet.se

Detta är Kerstin 72 år tillsammans med hennes hund Nina 7 år.
Någon granne anmälde Kerstin för vanvård av Nina och Länsstyrelsen var på ett första besök i Augusti i år.
– Vi fick veta att hunden hade långa klor, var överviktig och har kissat i porten, säger länsveterinären Annelie Grip Hansson.

I Oktober återkom dom och då hade klorna blivit klippta, vilket ju var bra.
Men övervikten var ju kvar så Länsstyrelsen valde att ge ett beslut om att Nina måste ner i vikt annars kommer hon att bli omhändertagen.

Kerstin är förtvivlad såklart.
Efter makens bortgång så har hon bara Nina, men efter ett lårbensbrott 2007 så har Kerstin svårt att röra sig. 
Promenaderna med Nina blir få och korta.

Jag tycker jättesynd om Kerstin. 
Jag förstår att Nina är hennes allt.
Jag förstår också att Kerstin inte har lätt för att röra sig med sitt ben.

Men jag tycker mycket mer synd om Nina.
Nina är en Jack Russel, en hundras som kräver mycket av sin ägare.
Detta visste säkert Kerstin om när hon skaffade sig Nina. För man kollar ju upp vilken hundras som passar till vilken person man är osv.

Nu står det inte i artikeln hur mycket Nina väger, men jag antar att det är ganska så mycket om Länsstyrelsen går in och ger ett sådant beslut.
Att få ner sin hund i vikt är inte så svårt. Inte om man sätter hundens hälsa före sitt eget sätt att vara.
Många hundägare tror att dom är snälla när dom ger sin hund nåt gott vid sidan av. Men i verkligheten så är det ju så att man då sänder sin hund till en för tidig död!

Min vovve äter ett dietfoder och väger sig varannan vecka hos veterinären. Det fungerar mycket bra. Hon går ner i vikt precis enligt planen.
Vad ge jag henne om hon verkar lite extra hungrig eller som godis?
Jo, gurka!
Har upptäckt att hon älskar gurka och bättre hundgodis finns inte.
Men egentligen så anser jag att man inte alls behöver godis/mat för att belöna sin hund.
Man kommer långt med beröm, klappningar och leksaker istället.


Jag är övertygad om att Kerstin kan få ner Nina i vikt och då få behålla henne. För det går om hon verkligen vill.
Gör hon inte det, ja då får Nina det bättre hos någon annan matte som kan tillgodose Ninas behov och hälsa på ett bättre sätt.
Och älskar man sin hund så sätter man hundens behov främst, inte sina egna känslor eller behov!
(ledsen Kerstin, men det är så jag tycker)

Carpe Diem!


0 comments:

Post a Comment