Fattigdom i Sverige.

on Sunday, May 15, 2011
En kvinna i Landskrona hade vid ett tillfälle i vintras bara 92 kr på sitt konto och gick därmed till socialtjänsten och ansökte om hjälp.
Då fick hon reda på att socialtjänsten skulle göra hembesök för att kolla hennes mat i kyl och frys och skafferi.
Kvinnan tyckte att det var så kränkande att hon avstog från hjälp och lånade av en bekant istället.

Socialtjänsten har sedan ett år tillbaka gjort hembesök för att kolla om bidragstagare verkligen inte har någon mat hemma, istället så menar dom på att folk har dålig fantasi när det gäller matlagning och där kan soc gå in och hjälpa till med att visa hur man kan göra måltider av det dom har hemma.
(Läs artikeln här.)

Visst, jag kan köpa att folk har olika uppfattning om vad som är nöd eller inte. Själv levde jag väldigt fattigt under en period och när jag sa att nu är pengarna slut och maten med så hade jag kanske nån enkrona eller två i plånboken och i princip ingenting i skafferi, kyl och frys.

Det kan jag jämföra med en släkting som sa precis likadant, men hade då minst ett par tusen på kontot och frys o kyl välfyllda.

Vad tycker jag om hembesöken jag läser om då?
Jag vet faktiskt inte. Känner bara tacksamhet för att jag slipper tigga pengar på socialtjänsten.
För det kan nog vara mycket svårt att hålla huvudet högt när man tvingas att gå dit!

Carpe Diem!

0 comments:

Post a Comment