EU bestämmer för mycket?

on Tuesday, September 11, 2012
Att EU vill att människor ska sluta röka och snusa är väl bra tycker jag.
Men deras metoder känns ju inte riktigt lika bra.

På cigarettpaket och snusdosor ska hälsovarningarna utökas och endast 10% får vara märkesreklam.
Efter 5 år så ska även den reklamen bort.
På paketen ska då bara finnas varningar och märkes anges i en neutral stil.

Jag tror inte att rökare och snusare kommer att bry sig om hur paketen ser ut om jag ska vara ärlig.
Istället så kanske cigarettfodral och "snusdosorfodral" kommer att få ett stort uppsving, för vem bryr sig om hur pappaerspaketen ser ut?
Sånt går ju lätt att lösa om man vill att det ska se "häftigare" ut.


Alla cigarettpaket oavsett märke ska se exakt likadana ut, antalet ska vara 20st/paket, och varje märke får bara sälja en sort cigaretter eller snus.
Inte Marlboro röd, marlboro vit osv.

Smaktillsatser som tex menthol kommer att förbjudas eftersom att det minskar tobakssmaken.

Nä, för min del så känns detta verkligen inte som ett bra sätt att få folk att sluta att röka eller snusa.
Jag tror mer på upplysning och utbildning.
För när man väl fattar var det gör med kroppen så har man ett val.
Antingen skiter jág i varningarna och i mig själv och fortsätter att hålla på, eller så inser jag att jag är värd att må bättre och att det är viktigt att sköta om min kropp så nu slutar jag.
Men valet borde vara mitt eget och inte EU:s!

Carpe Diem

0 comments:

Post a Comment